وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" منابع پایان نامه ها | ۲-۱۸-۱:پیشینه پژوهش در داخل کشور – 1 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

۲-۱۸:پیشینه پژوهش:

 

۲-۱۸-۱:پیشینه پژوهش در داخل کشور

 

بررسی پیشینه تحقیق در داخل کشور نیز حاکی از یافته های مشابه با موارد ذکر شده می‌باشد . تحقیقی تحت عنوان « بررسی تأثیر آموزش به کمک رایانه در مقایسه با روش آموزش سنتی بر یادگیری زبان انگلیسی سال اول دبیرستان» توسط فاضلیان و سعادتمند( ۱۳۸۳) به روش شبه تجربی انجام گرفت که نتیجه آن بیانگر تأثیر مثبت آموزش به کمک رایانه بر یادگیری درس زبان انگلیسی بوده است.

 

تحقیق مشابهی نیز توسط رضوی ( ۱۳۸۳) تحت عنوان « تأثیر ترتیب ارائه مثال و تعمیم از طریق چندرسانه های آموزشی بر یادگیری و یادداری مفاهیم علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی مدارس پسرانه شهر دلیجان» انجام شد که نتایج آن بیانگر نقش چشمگیر چندرسانه های آموزشی بر ارتقاء یادگیری و یادداری مفاهیم بوده است

 

فیضی پور و اخوان تفتی (۱۳۸۴) در شهر ارومیه در پژوهشی به بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس در افزایش سطح مهارت های خواندن در دانش آموزان نارساخوان پرداختند. نتایج پژوهش آنان بیانگر آن بود که روش دیویس در افزایش مهارت های خواندن و پیشرفت تحصیلی آزمودنی ها تأثیرگذارتر از شیوه های معمول آموزش خواندن است.

 

کرمی و عطاران (۱۳۸۵)تأثیر ساخت چندرسانهای توسط دانش آموزان بر میزان یادگیری آن ها را بررسی کردند . نتایج نشان داد که دانش آموزانی که درس علوم را با روش ساخت چندرسانه ای در کلاس درس آموزش دیده اند، در مقایسه با دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دید ه اند، یادگیری بهتر و عمیق تری داشته اند.

 

پژوهشی توسط علی کاظمی (۱۳۸۹)‌در مورد تاثیر آموزش‌های قرآنی در مکتب قرآن و تاثیر آن در مهارت خواندن دانش‌آموزان پسر پایه­ اول ابتدایی شهر بردسکن انجام شده است. در این پژوهش سعی شده‌است با مقایسه مهارت‌های خواندن دو گروه از دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی که تجربه های جداگانه‌ای در آموزش قرآن در دوره‌ پیش دبستانی ‌داشته‌اند، به بررسی پیامدهای دوره‌ آموزش خواندن قرآن بر مهارت خواندن آنان در کلاس اول ابتدایی پرداخته‌شود. هدف کلی این پژوهش عبارت است از بررسی تاثیر آموزش‌های قرآنی دوره پیش دبستانی بر مهارت خواندن دانش‌آموزان پسر پایه اول ابتدایی بردسکن است.

 

نتایج پژوهشی که مهدی زاده و همکاران (۱۳۹۰) در زمینه «آموزش به شیوه حرف- هجا- کلمه» با کمک چندرسانه‌ای های دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی» انجام داده‌اند؛ حاکی از آن است که آموزش به کمک چندرسانه‌ای نسبت به روش رایج، بر عملکرد توانایی خواندن دانش آموزان در سه مؤلفه صحیح خوانی، سریع خوانی و افزایش ذخیره واژگان تأثیرگذارتر بوده است؛ ‌بنابرین‏ آموزش به کمک چندرسانه‌ای های مشابه، خصوصاًً در کلاس‌های پرجمعیت، در صورت ایجاد امکانات لازم در مدارس روستایی که معلمان فرصت کمتری برای آموزش فردی افراد ضعیف‌تر دارند، می‌تواند کمک مؤثری در ارتقاء سطح صحیح خوانی، سریع خوانی و افزایش ذخیره واژگان دانش آموزان پایه اول باشد.

 

مرادی مخلص و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای به بررسی نقش رسانه های چند حسی در ایجاد یادگیری مادام العمر مفاهیم علوم جدید پرداختند. آنان در این مطالعه ۶۰ نفر را به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به روش چهار گروهی سولومون مورد مطالعه قرار دادند. نتایج پژوهش آنان بیانگر آن بود که گروه هایی که از رسانه های چند حسی استفاده نموده بودند از یادگیری عمیق تری نسبت به سایر گروه ها برخوردار بودند.

 

پژوهشی توسط حمیده تیموری مروستی (۱۳۹۰)در رابطه با بررسی تأثیرآموزش مستقیم ‌بر مهارت خواندن کودکان با ناتوانی یادگیری (اختلال خواندن)اانجام گرفته است..در این پژوهش از روش تک آزمودنی ازنوع خط پایه چندگانه استفاده شده است. برای این منظور ازبین دانش آموزان پایه دوم ابتدایی مراجع کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری نواحی یک ودو شهر یزد ۴ نفرکه ‌بر اساس ارزیابی های انجام شده،باناتوانی ویژه یاگیری خواندن(اختلال خواندن) تشخیص داده شدند به روش نمونه گیری دردسترس، انتخاب شدند برنامه آموزش مستقیم طراحی شده(متغیرمستقل)برروی هر۴آزمودنی اجراشد.پس ازاجرای برنامه آموزشی،۳هفته برنامه پیگیری اجراشده ویافته هانشان داد که هر۴آزمودنی پس ازاجرای برنامه آموزشی توانستند به رفتارهدف دست یافته ‌و در مرحله ی پیگیری نشان داده شد که این تأثیرپایدار بوده ورفتارهدف کاهش نیافته است. پژوهش حاضردرنهایت ‌به این نتیجه منجرشد که برنامه آموزشی مستقیم ‌بر مهارت خواندن دانش آموزان باناتوانی ویژه یادگیری خواندن تأثیرمثبت دارد.

 

 

 

 

 

 

 

عباداله تویاری در پژوهشی (۱۳۹۰)با هدف بررسی رابطه مهارت های حرکتی با پیشرفت خواندن ‌و ریاضی در پسران پایه پنجم انجام داد. بدین منظور۶۰نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم شهرشوش که در سال تحصیلی ۹۰-۸۹مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . یافته های این پژوهش نشان داد بین مهارت های حرکتی وپیشرفت خواندن ‌و ریاضی در پسران پایه پنجم همبستگی مثبت ومعناداری وجود دارد.همچنین بین مهارت های حرکتی دانش آموزان قوی در دروس خواندن ‌و ریاضی ودانش آموزان ضعیف درهمین دروس تفاوت معنادار آماری وجود دارد..نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد دانش آموزانی که در خواندن ‌و ریاضی نمرات بالایی گرقته اند از مهارت های حرکتی بالاتری برخوردار هستند و دانش آموزانی که در خواندن ‌و ریاضی نمرات پایینی گرفته انداز مهارت های حرکتی پایین تری برخوردار هستند.

 

لیلا طالبی دوگاهی ،در پژوهشی(۱۳۹۲)با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب گویای ساده و مرکب بر میزان یادگیری لغات ودرک مطلب متون عربی سال سوم راهنمایی منطقه ده آموزش و پرورش شهر تهران پرداخته بود، در واقع در این تحقیق محقق به دنبال بررسی تاثیر افکت و فضاسازی شنیداری بر میزان یادگیری و درک مطلب متون بوده است.که نتایج حاصل نشان می‌دهد که استفاده از کتاب گویای مرکب در مقایسه با روش سنتی در یادگیری لغات درس عربی تاثیرگذار است.

 

۲-۱۸-۲:پیشینه پژوهش در خاج کشور

 

از نظر بکر[۴۱] (۱۹۹۱) رایانه ­ها نقش های گوناگونی را در مدارس بازی ‌می‌کنند. آن ها برای تدریس و تسهیل مطالعه مطالب دشوار و همچنین در ایجاد فرصت هایی برای دانش آموزان در زمینه استفاده از فناوری کمک ‌می‌کنند و ابزارهایی سودمند برای اجرای تکالیف مدرسه­ای هستند(شیخ زاده و مهر محمدی، ۱۳۸۳). ضرورت و اهمیت ایجاد و اتصال شبکه­ های مدارس به اینترنت، سازمان­هایی مانند یونسکو و با نک جهانی را بر آن داشته است تا برای ایجاد شبکه آموزشی جهانی، بودجه کلانی در نظر بگیرند. هر چند میزان بازدهی این کار نامشخص است اما بدون تردید در سطوح دبیرستان و دانشگاه بسیار بالا خواهد بود. به هر حال بررسی نقش فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی ما (از مدرسه تا دانشگاه) موضوعی قابل تأمل است.

 

نتیجه تحقیق هولمز و سیلو [۴۲]( ۱۹۹۶) در خصوص اثربخشی نرم افزارهای آموزشی، به نقش سازنده و مطلوب این روش اشاره ‌کرده‌است.

 

ریمون و شپارد[۴۳] (۱۹۹۷) در پژوهشی نقش نرم افزارهای آموزشی در یک محیط آموزشی ایده آل را با دو گروه آزمایش و کنترل بررسی کردند. نتایج حاکی از اثربخشی مثبت نرم افزارهای چند رسانه ای در تدریس دروس فنی فراگیران بود.


فرم در حال بارگذاری ...

« " مقاله های علمی- دانشگاهی | ۲-۲-۶- خصیصه سبک یادگیری جنبشی و لمسی – 4 "" مقاله های علمی- دانشگاهی – کار خود را انجام دهید و بگذارید همه کارشان را انجام دهند. – 7 " »