۶-۳ شرح جلسات آموزش طرحواره درمانی
جلسه اول
ضمن خوشآمدگویی و معرفی متأهلین شرکت کننده، پژوهشگر در جایگاه رهبر گروه، خود و برنامه آموزشی را معرفی کرد. در این جلسه تلههای زندگی (طرحوارههای ناسازگار اولیه) تعریف و ویژگیهای آنها بیان شد. علاوهبراین، چگونگی شکل گیری این تلهها و نیازهای بنیادین کودکان برای رشد سالم که شامل امنیت بنیادین، ارتباط سالم با دیگران، خودمختاری، عزت نفس، خودابرازگری و پذیرش محدودیتهای واقعبینانه است، شرح داده شد. همچنین در مورد سه راه کنار آمدن با تلههای زندگی یعنی تسلیم، فرار و جنگ با آنها، بحث شد. هدف از این جلسه، آشنایی دانش آموزان متأهل با مفهوم تلههای زندگی و ضرورت شناخت و مبارزه با این تلهها بود.
جلسه دوم
پس از آشنایی با مفهوم تلههای زندگی، در این جلسه در مورد تله زندگی رهاشدگی با شعار خواهش میکنم مرا تنها نگذار، صحبت شد. دو نوع رهاشدگی که شامل رهاشدگی مبتنی بر وابستگی و رهاشدگی مبتنی بر بیثباتی یا فقدان می شود، به همراه مثالی جهت درک بهتر موضوع بیان شد. سپس ویژگیهای افراد گرفتار تله رهاشدگی-وابستگی و تله رهاشدگی-بیثباتی شرح داده شد. پس از آن، عواملی که باعث شکل گیری تله زندگی رهاشدگی میشوند و تأثیری که این تله زندگی بر روابط صمیمی و بر مراحل اولیه عاشقی می گذارد، بیان شد. در نهایت به طور خلاصه، به مراحل تغییر این تله زندگی اشاره شد و از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانهها، آنها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.
جلسه سوم
پس از مرور تله زندگی رهاشدگی که در جلسه قبل عنوان شد و بررسی تکالیف کلاسی دانش آموزان، در سومین جلسه در مورد تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری با شعار نمیتوانم به شما اطمینان کنم، بحث شد. پس از بیان مثالی، به چگونگی شکل گیری این تله زندگی پرداخته شد. نشانه های تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری در روابط بین فردی نیز توضیح داده شد و در نهایت مختصری در مورد تغییر این تله زندگی صحبت شد و از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانهها، آنها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.
جلسه چهارم
در شروع چهارمین جلسه، پس از مرور تله زندگی بحث شده در جلسه قبل و بحث در مورد تکالیف دانش آموزان، تله زندگی محرومیت هیجانی با شعار هیچکس مرا دوست ندارد، عنوان شد. ابتدا به بیان تجربیات دوران کودکی که در شکل گیری این تله زندگی نقش دارند، پرداخته شد و سپس نقش این تله زندگی در روابط زناشویی و نشانه های آن در زندگی بیان شد. مختصری نیز در مورد راههای تغییر تله محرومیت هیجانی صحبت شد و از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانهها، آنها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.
جلسه پنجم
پس از مرور تله زندگی محرومیت هیجانی که در جلسه قبل عنوان شد و بحث بر روی تکالیف کلاسی دانش آموزان، در این جلسه تله زندگی وابستگی با شعار به تنهایی نمیتوانم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم، عنوان شد. ویژگیهای افراد وابسته به همراه مثالهایی برای هر کدام از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین رابطه میان وابستگی با خشم و اضطراب بیان شد و پس از آن عوامل مؤثر در شکل گیری تله زندگی وابستگی توضیح داده شد. در ادامه نشانه های خطر این تله زندگی در مراحل اولیه آشنایی با جنس مخالف و نشانه های آن در شغل و روابط صمیمی افراد بحث شد و در نهایت نیز مراحل تغییر این تله زندگی مختصرا بیان شد. در پایان جلسه از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانهها، آنها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.
جلسه ششم
در ابتدای جلسه به مرور تله زندگی وابستگی و بحث در مورد تکالیف کلاسی دانش آموزان پرداخته شد. سپس تله زندگی بازداری هیجانی با شعار همیشه باید تابع عقل بود، بحث شد که پس از بیان ویژگیهای افراد گرفتار در این تله زندگی و عوامل شکلدهنده تله زندگی بازداری هیجانی، مختصری در مورد مراحل تغییر این تله بحث شد. در آخر از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانهها، آنها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.
جلسه هفتم
پس از مرور تله زندگی وابستگی که در جلسه قبل عنوان شد و بررسی تکالیف کلاسی دانش آموزان، در هفتمین جلسه، تله زندگی معیارهای سختگیرانه با شعار هیچوقت از هیچ چیز راضی نیستم، بحث شد. ویژگیهای افراد گرفتار در تله زندگی معیارهای سختگیرانه به همراه مثال، از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه بود. پس از آن انواع تله زنگی معیارهای سختگیرانه که شامل وسواسی، موفقیتطلبی و منزت طلبی است، تضیح داده شد. در ادامه، عواملی که موجب شکل گیری این تله زندگی در افراد می شود، به همراه نشانه های آن در زندگی افراد، شرح داده شد و در پایان بحث به صورت مختصر مراحل تغییر تله زندگی معیارهای سختگیرانه بیان شد و از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانهها، آنها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.
جلسه هشتم
در ابتدای جلسه به مرور تله زندگی معیارهای سختگیرانه و بحث در مورد تکالیف کلاسی دانش آموزان پرداخته شد. پس از آن تله زندگی ایثار با شعار دیگران به کمک من نیاز دارند، مورد بحث گذاشته شد. ویژگیهای افراد گرفتار در این تله و عواملی که موجب شکل گیری این تله زندگی میشوند، توضیح داده شد و بحث در مورد این تله با ذکر مراحلی مختصر برای تغییر آن به پایان رسید. در پایان از دانش آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند.
۷-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
“
فرم در حال بارگذاری ...