وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۶-۳ شرح جلسات آموزش طرح­واره درمانی – 3

 
تاریخ: 18-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

۶-۳ شرح جلسات آموزش طرح­واره درمانی

 

جلسه اول

 

ضمن خوش­آمدگویی و معرفی متأهلین شرکت کننده، پژوهشگر در جایگاه رهبر گروه، خود و برنامه آموزشی را معرفی کرد. در این جلسه تله­های زندگی (طرح­واره­های ناسازگار اولیه) تعریف و ویژگی­های آن­ها بیان شد. علاوه­براین، چگونگی شکل­ گیری این تله­ها و نیازهای بنیادین کودکان برای رشد سالم که شامل امنیت بنیادین، ارتباط سالم با دیگران، خودمختاری، عزت نفس، خودابرازگری و پذیرش محدودیت­های واقع­بینانه است، شرح داده شد. همچنین ‌در مورد سه راه کنار آمدن با تله­های زندگی یعنی تسلیم، فرار و جنگ با آن­ها، بحث شد. هدف از این جلسه، آشنایی دانش ­آموزان متأهل با مفهوم تله­های زندگی و ضرورت شناخت و مبارزه با این تله­ها بود.

 

جلسه دوم

 

پس از آشنایی با مفهوم تله­های زندگی، در این جلسه ‌در مورد تله زندگی رهاشدگی با شعار خواهش می­کنم مرا تنها نگذار، صحبت شد. دو نوع رهاشدگی که شامل رهاشدگی مبتنی بر وابستگی و رهاشدگی مبتنی بر بی­ثباتی یا فقدان می­ شود، به همراه مثالی جهت درک بهتر موضوع بیان شد. سپس ویژگی­های افراد گرفتار تله رهاشدگی-وابستگی و تله رهاشدگی-بی­ثباتی شرح داده شد. پس از آن، عواملی که باعث شکل­ گیری تله زندگی رهاشدگی می­شوند و تأثیری که این تله زندگی بر روابط صمیمی و بر مراحل اولیه عاشقی می­ گذارد، بیان شد. در نهایت به­ طور خلاصه، به مراحل تغییر این تله زندگی اشاره شد و از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانه­ها، آن­ها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.

 

جلسه سوم

 

پس از مرور تله زندگی رهاشدگی که در جلسه قبل عنوان شد و بررسی تکالیف کلاسی دانش ­آموزان، در سومین جلسه ‌در مورد تله زندگی بی ­اعتمادی و بدرفتاری با شعار نمی­توانم به شما اطمینان کنم، بحث شد. پس از بیان مثالی، به چگونگی شکل­ گیری این تله زندگی پرداخته شد. نشانه­ های تله زندگی بی ­اعتمادی و بدرفتاری در روابط بین ­فردی نیز توضیح داده شد و در نهایت مختصری ‌در مورد تغییر این تله زندگی صحبت شد و از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانه­ها، آن­ها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.

 

جلسه چهارم

 

در شروع چهارمین جلسه، پس از مرور تله زندگی بحث شده در جلسه قبل و بحث ‌در مورد تکالیف دانش ­آموزان، تله زندگی محرومیت هیجانی با شعار هیچ­کس مرا دوست ندارد، عنوان شد. ابتدا به بیان تجربیات دوران کودکی که در شکل­ گیری این تله زندگی نقش دارند، پرداخته شد و سپس نقش این تله زندگی در روابط زناشویی و نشانه­ های آن در زندگی بیان شد. مختصری نیز ‌در مورد راه­های تغییر تله محرومیت هیجانی صحبت شد و از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانه­ها، آن­ها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.

 

جلسه پنجم

 

پس از مرور تله زندگی محرومیت هیجانی که در جلسه قبل عنوان شد و بحث بر روی تکالیف کلاسی دانش ­آموزان، در این جلسه تله زندگی وابستگی با شعار به تنهایی نمی­توانم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم، عنوان شد. ویژگی­های افراد وابسته به همراه مثال­هایی برای هر کدام از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین رابطه میان وابستگی با خشم و اضطراب بیان شد و پس از آن عوامل مؤثر در شکل­ گیری تله زندگی وابستگی توضیح داده شد. در ادامه نشانه­ های خطر این تله زندگی در مراحل اولیه آشنایی با جنس مخالف و نشانه­ های آن در شغل و روابط صمیمی افراد بحث شد و در نهایت نیز مراحل تغییر این تله زندگی مختصرا بیان شد. در پایان جلسه از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانه­ها، آن­ها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.

 

جلسه ششم

 

در ابتدای جلسه به مرور تله زندگی وابستگی و بحث ‌در مورد تکالیف کلاسی دانش ­آموزان پرداخته شد. سپس تله زندگی بازداری هیجانی با شعار همیشه باید تابع عقل بود، بحث شد که پس از بیان ویژگی­های افراد گرفتار در این تله زندگی و عوامل شکل­دهنده تله زندگی بازداری هیجانی، مختصری ‌در مورد مراحل تغییر این تله بحث شد. در آخر از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانه­ها، آن­ها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.

 

جلسه هفتم

 

پس از مرور تله زندگی وابستگی که در جلسه قبل عنوان شد و بررسی تکالیف کلاسی دانش ­آموزان، در هفتمین جلسه، تله زندگی معیارهای سخت­گیرانه با شعار هیچ­وقت از هیچ چیز راضی نیستم، بحث شد. ویژگی­های افراد گرفتار در تله زندگی معیارهای سخت­گیرانه به همراه مثال، از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه بود. پس از آن انواع تله زنگی معیارهای سخت­گیرانه که شامل وسواسی، موفقیت­طلبی و منزت طلبی است، تضیح داده شد. در ادامه، عواملی که موجب شکل گیری این تله زندگی در افراد می­ شود، به همراه نشانه­ های آن در زندگی افراد، شرح داده شد و در پایان بحث به­ صورت مختصر مراحل تغییر تله زندگی معیارهای سخت­گیرانه بیان شد و از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند و در صورت یافتن نشانه­ها، آن­ها را به صورت شفاهی یا کتبی در جلسه بعد ارائه کنند.

 

 

 

جلسه هشتم

 

در ابتدای جلسه به مرور تله زندگی معیارهای سخت­گیرانه و بحث ‌در مورد تکالیف کلاسی دانش ­آموزان پرداخته شد. پس از آن تله زندگی ایثار با شعار دیگران به کمک من نیاز دارند، مورد بحث گذاشته شد. ویژگی­های افراد گرفتار در این تله و عواملی که موجب شکل­ گیری این تله زندگی می­شوند، توضیح داده شد و بحث ‌در مورد این تله با ذکر مراحلی مختصر برای تغییر آن به پایان رسید. در پایان از دانش ­آموزان خواسته شد تا پس از مطالعه مباحث ذکر شده در منزل، به کاوش نشانه­ های این تله زندگی در روابط زناشویی و زندگی شخصی خود بپردازند.

 

۷-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه های آماده – ک- تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی): – 3دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۳-۳-۱-۳-۱- صلح دعوی مبتنی بر معامله باطل – 10 »